En vampyrs bekännelse

På tvåan är det just nu Vampyrtema! Jag älskar vampyrer, så jag har ju så klart suttit och kollat en hel del på det. Det har varit lite dokumentärer, och sen kommer två gamla vampyrfilmer. Jag orkar dock inte kolla på filmerna...tycker inte att de gamla vampyrfilmerna är speciellt bra.
Anne Rice är en författare som skrivit mycket om övernaturliga fenomen, bland annat vampyrer. Hon har gjort en vampyrkrönika på 10 delar, där första delen heter "En vampyrs bekännelse". Jag har bara läst 3 böcker hittills, men tänker lätt läsa de andra! En vampyrs bekännelse har även gjorts som film, och jag kan lugnt säga att det är en av mina favoritfilmer. Anne Rice har gett en annan syn på vad en vampyr verkligen är. Den ser ut som en människa, förutom tänderna, huden och ögonen. Hon har gjort det svårare att skilja en människa ifrån en vampyr.
Det finns ångest inom hennes syn på en vampyr...det finns känslor, vilket inte man tänkt sig att en vampyr kunnat ha tidigare.
Hon har gjort vampyren till en vacker skapelse. Hennes vampyrkrönika har gjort att många, bland annat jag, faktiskt fått lusten och viljan att bli en vampyr. Det kanske låter skumt och sjukt, men det är sant! Läs första boken, så kommer nog många av er också få den känslan. Vampyren är vacker, erotisk och mystisk.


En vampyrs bekännelse är en vacker film enligt mig. Den handlar om en vampyrs liv. Ett liv av livsångest, sorg och kärlek.
Louis (Brad Pitt) som förlorat livsglädjen möter den mystiske mannen Lestat (Tom Cruise), som säger sig kan hjälpa honom att kunna njuta igen. Han lovar Louis ett evigt liv fullt av rikedom och skönhet. Louis, som så klart blir lockad av erbjudandet går med på att göra som Lestat säger. Han inser inte vem den mystiske Lestat verkligen är förrän det är försent. Louis blir biten och får chansen att välja, leva förevigt som vampyr eller dö?
Han gjorde ett val som han snart ångrar. Trots suget efter blod tål han inte tanken på att döda oskyldiga människor..att ta någons liv. Lestat, som är helt tvärt om och gärna får sina offer att lida till döds, gör allt han kan för att få sin lärling att följa hans spår.
Louis gör snart något han aldrig trodde han skulle göra...han låter en liten flicka vid namn Claudia (Kirsten Dunst) kliva in i det odödliga riket, bara för att hon inte ska dö av pesten. Louis och Claudia blir fästa vid varandra snabbt, och de ska tillsammans försöka bli av med deras skapare.


Det som gjort mig mest fäst vid den här boken/filmen, är varför Anne faktiskt skrev den. Den här berättelsen reflekterar en del av hennes liv. Hon fick en dotter som dog vid 6 års ålder av leukemi, vilket nog har den största delen av historien. Karaktären Louis, den vampyr som hatar och är rädd för döden, representerar vem Anne verkligen är. Lestat, den vampyr som älskar sitt liv och verkligen njuter av varje sekund, representerar vem Anne vill vara. Claudia, är den förlorade dottern. Louis lät Claudia bli vampyr för att hon inte skulle dö.. ni förstår budskapet.

Vackert men sorgligt!
Jag rekommenderar verkligen böckerna och filmen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Dagar tills jag blir 18 år!
RSS 2.0