Vad är det som händer?




Jag och säkert många andra undrar ofta, vad lever vi i för värld? En sådan tanke kan göra en galen, eftersom man inte vet, eller man vill rättare sagt inte veta.

Om du fick förklara världen och samhället idag med ett ord, ur just din synvinkel, vad skulle det då vara? Alla ser saker och ting på olika sätt och vis, men vad tänker just du på för ord?
Mitt ord skulle vara "knepig". Det finns mycket bra i vår värld, det måste jag erkänna! Vi har stor frihet, men inte för mycket, vilket bara är en bra sak. Vi kan yttra oss, men det är farligt att gå för långt.
Sen kommer vi till det mer negativa med vårt samhälle, och vad är det då?
 Utseendefixeringen!
Det är svårt att leva i den här världen som ung.. inte svårt för alla, men för ganska många faktiskt. Idag handlar mycket om skönhet, att vara vacker, eller snarare snygg. Självklart vill man se bra ut, och få en positiv uppmärksamhet, men nu känns det som det har gått lite för långt.
Jag säger inte att jag inte bryr mig alls om mitt utseende, för då skulle jag ljuga, och jag ljuger sällan. Men jag har nu äntligen börjat kunna hantera min syn och mig själv i samhället.
Alla dessa foton på modeller och kändisar påverkar oss starkt, på ett negativt sätt, tyvärr! Bilder redigeras, tills personen på bilden ser ut som en helt annan människa. En människa som inte existerar. Varför?! Än en gång...skönhet! Ur mitt perspektiv, falsk skönhet!

Det finns tre slags personer i detta samhälle.

Den instängde
Hon mår dåligt över sitt utseende, och hon kan inte hitta några vägar. Hon ser sig själv som ful, medan alla andra är vackra. Detta är ett svårt läge, och hon undviker gärna stöd och hjälp. Varför gör hon det? Hon är rädd och hon är osäker. Det är svårt att lita på folk, och det är svårt att lita på sig själv.
Om du känner igen dig, ta då mitt råd... ta emot hjälpen som du blir erbjuden! Ta även själv steget att skaffa hjälp, ty det behöver du! Spelar ingen roll hur läskigt och svårt det är.. försök vara stark.
En liten uppgift till er som känner igen sig:
Skriv ner tre personer du/ni beundrar.. det kan vara vem som helst! En familjemedlem, en vän eller en kändis. Skriv sedan vad dessa personer har som gör att du beundrar dem så mycket. Det kan räcka med ett ord, om du inte kan komma på mer.
Dessa saker som de du beundrar har... det har just du! Hitta det!

Den fria
Den här personen älskar jag! Hon bryr sig inte om hur andra ser ut, och hon tycker om sig själv. Hon kan hitta något vackert i varje människa. Hon är inte rädd för att prata med en person som har dålig självkänsla. Den här personen har lyckats helt enkelt! Klart att alla har komplex, men den här personen kan fokusera på det positiva!
You go girl!

Den svage
Det är dessa personer som är mest svaga. De har en del av "den instängde" inom sig, men vägrar tillåta sig själva att inse det. Detta är ingen bra sak, även om det kanske låter som det. Är man en sådan person, är det lätt att man börjar döma andra för deras utseende och mående. Detta gör man för att försöka bevisa för sig själv att man är stark. Man är rädd för att hamna på bottnen.
Att hålla inne sina inre känslor och tankar om sig själv, och att döma andra, äter upp en inifrån. Nu säger jag inte att jag hatar dessa personer, utan jag tycker synd om dem. Försök att acceptera om du faktiskt mår dåligt...öppna upp dig och tillåt andra att må bra. Varje gång du dömer någon person, så dömer du även dig själv. Ingen är värd dömande ord. Ingen ska behöva få höra dem.



Alla har vi nog varje del inom oss, men det gäller att kunna balansera, och tillslut hamna i mitten: "Den fria". Att kunna balansera det är verkligen en frihet. Ta vara på ditt mående, inte bara fysiskt utan psykiskt. Var realistisk mot dig själv och ta vara på andra människor runt om dig.



Kommentarer
Postat av: Evelina

så klokt och så sant :-)

2009-01-31 @ 08:04:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Dagar tills jag blir 18 år!
RSS 2.0